Selasa, 13 Desember 2011

Manfaat Kesehatan Kolostrum

Manfaat Kesehatan Kolostrum

Bayi
Kolostrum kaya dengan karbohidrat, protein dan antibodi. Di samping itu, kandungan lemak yang rendah di dalamnya sesuai untuk makanan bayi baru lahir yang mempunyai sistem pencernaan yang lemah. Kehadiran antibodi di dalam kolostrum membantu bayi memperkembangkan daya pertahanan badan. Kolostrum juga bertindak sebagai laksatif lembut yang menggalakkan pengeluaran najis pertama bayi dengan lancar. Najis pertama tersebut dikenali sebagai Meconium dan tinggi dengan Bilirubin untuk mengelakkan penyakit jaundis.

Kanak-kanak
Kolostrum membawa pengaruh yang besar kepada perkembangan sistem pertahanan kanak-kanak. Beberapa penyelidikan melaporkan bahawa kanak-kanak yang diberi kolostrum membesar dengan lebih kuat dan sehat secara fizikal dari muda hingga zaman dewasa. Ia turut mengurangkan kebarangkalian untuk dijangkiti masalah pengecutan gastrousus ataupun gangguan pernafasan seperti asma.

Orang dewasa dan warga tua
Pengambilan kolostrum secara kerap mampu membantu mengembalikan dan memaksimalkan sistem pertahanan seseorang dewasa. Oleh sebab kandungan karbohidrat yang tinggi berupaya memantapkan tahap tenaga, maka kolostrum sering digunakan oleh ahli sukan. [Image] Kolostrum mencegah penyakit seperti arteriosklerosis dan penyakit jantung di samping melawan jangkitan bakteria seperti chlamydeous serta merendahkan tahap kolesterol LDL dan seterusnya mengurangkan risiko serangan penyakit jantung. Secara umumnya, kolostrum berpengaruh untuk memelihara kesihatan badan sepanjang hayat hidup.

Tidak ada komentar:

Artikel Terpopuler